Rijd je een Honda Goldwing en wil je weten welke carburateur erop hoort, of twijfel je tijdens een revisie welke set je nodig hebt? Dan is dit overzicht bedoeld voor jou. De Goldwing-serie heeft namelijk meerdere carburateurtypes gebruikt, die per bouwjaar kunnen verschillen. Een correcte identificatie is belangrijk voor goed onderhoud, een betrouwbare motorloop en een juiste revisie. Hieronder staat het complete en overzichtelijke schema van alle carburateur-Goldwings, van de eerste GL1000 tot de laatste carburateur-GL1500.

Overzicht per model en bouwjaar
Hieronder staan alle carburateurmodellen op een rij. Dit maakt het eenvoudiger om snel te bepalen welke set jij of jouw klant heeft.
GL1000 – 1975 t/m 1979
• Keihin 771-serie (A/B/C)
• Vier losse carburateurs op een gedeeld plenum
De eerste generatie Goldwing staat bekend om zijn robuuste maar technisch gevoelige set. Veelvoorkomende problemen zijn valse lucht, vervuilde sproeiers en synchronisatieverschillen.
GL1100 – 1980 t/m 1983
• Keihin 779-serie (A/B/C)
• Doorontwikkeling van de GL1000-set
• Nog steeds vier carburateurs die synchroon moeten werken
Hier zie je per bouwjaar welke carburateur hoort:
• 1980 GL1100: Keihin 779A
• 1981 GL1100: Keihin 779B
• 1982–1983 GL1100: Keihin 779C
De verschillen tussen de A-, B- en C-series zitten in interne afstellingen en kleine technische verbeteringen. Voor een juiste revisie is het essentieel om te weten welke variant jouw motor heeft.
GL1200 – 1984 t/m 1987
• Keihin 805-serie
• Compactere bouw en meer emissieregeling
De carburateurs van de GL1200 zijn technisch complexer, maar zeer goed af te stellen wanneer ze in goede staat zijn. Let op: de modellen uit 1988–1989 bestaan nog wel, maar Honda stapte toen grotendeels over op injectie. De carburateurperiode eindigt dus echt in 1987.
GL1500 – 1988 t/m 1996 (carburateurs)
• Keihin 36 mm constant-vacuum set
• Bekend om zijn soepele en stille loop
In sommige landen kreeg de GL1500 vanaf 1997 deels PGM-FI, maar in Europa bleef de carburateurversie tot het einde van de productie gebruikelijk. Deze set wordt vaak ten onrechte onderschat, maar functioneert uitstekend wanneer hij technisch op orde is.
Kort overzicht – alle carburateur-Goldwings op één rij
• GL100
0: 1975–1979
• GL1100: 1980–1983
• GL1200: 1984–1987
• GL1500: 1988–1996 (carbs)
Dit schema is handig bij het bepalen van revisies, onderdelenbestellingen of diagnose bij klachten.

Waarom het kennen van jouw carburateurtype belangrijk is
Elke Keihin-serie gebruikt andere sproeiers, membranen, pakkingen en afstelwaarden. Een verkeerde revisieset of foutieve afstelling zorgt direct voor problemen zoals slecht stationair lopen, inhouden of hoge verbruikscijfers.
Carburateur Service Nederland controleert daarom altijd:
• Het exacte typenummer
• Het bouwjaar en de juiste afstelling
• Of alle carburateurs binnen de set matchen
• De staat van vlotter, membraan en spindels
• De synchronisatie binnen de complete bank
Dit is essentieel voor een soepel en betrouwbaar lopende Goldwing.
Carburateur Service Nederland – gespecialiseerd in Honda Goldwing revisies
Wij reviseren alle carburateur-uitvoeringen van de Goldwing:
• GL1000
• GL1100 (779A/B/C)
• GL1200 (805-serie)
• GL1500 (carbs t/m 1996)
Wat wij doen:
• Volledige demontage en ultrasoon reiniging
• Inspectie van alle slijtdelen
• Montage met hoogwaardige revisieonderdelen
• Precieze synchronisatie
• Afstelling volgens fabrieksspecificaties
Zo zorgen we ervoor dat jouw Goldwing weer loopt zoals hij hoort: stabiel, soepel en betrouwbaar, klaar voor jarenlang rijcomfort.
