Zout, vocht en staal – zo voorkomt u roest aan uw klassieker

Zout, vocht en staal – zo houdt u uw klassieker in topconditie

Intro

Klassieke auto’s zijn meer dan voertuigen — het zijn stukjes geschiedenis op wielen. Maar hun grootste vijanden blijven onveranderd: zout, vocht en stilstand. Tijdens de wintermaanden kunnen deze factoren funest zijn voor staal, pakkingen en brandstofsystemen. In dit artikel delen we hoe u uw klassieker beschermt én hoe wij bij Carburateur Service Nederland zorgen dat hij in het voorjaar weer perfect loopt.

1. Wat er gebeurt tijdens stilstand

Zodra een klassieker langere tijd stilstaat, begint de slijtage ongemerkt:

  • Zout en vocht tasten chassis, ophanging en brandstoftank aan.
  • Brandstof veroudert en laat gom- en harsafzetting achter in leidingen en carburateurs.
  • Rubbers en pakkingen drogen uit, waardoor lekkages ontstaan.

Zonder goede voorbereiding is de kans groot dat uw auto in het voorjaar slecht start of onregelmatig loopt.

2. Onze aanpak bij Carburateur Service Nederland

Bij Carburateur Service Nederland zien we dit elk jaar terug: klassiekers die na de winter slecht lopen, omdat de carburateur vervuild of vastgelopen is. Daarom pakken we het grondig aan:

  1. Reiniging en ontgommen: Met ultrasone reiniging verwijderen we oude brandstofresten en vuil.
  2. Nieuwe pakkingen en afdichtingen: Zo voorkomen we valse lucht en lekkages.
  3. Afstelling: De carburateur wordt exact afgesteld op de basis waarde uit het handboek, zodat het motorblok zodat weer moeiteloos gaat werken.

Zo brengen we klassieke techniek weer tot leven – klaar voor het voorjaar.

3. Tips voor winterstalling

Wilt u zelf schade voorkomen? Volg dan deze basisstappen:

  • Rijd vóór de stalling nog een stuk om vocht uit de uitlaat te verdampen.
  • Rijdt door de wasstraat met bodem reiniger en bescherming (Simpele bodem wax).
  • Vul de tank volledig en voeg brandstofstabilisator toe.
  • Laat de carburateur vóór de winter controleren en na de winter even nalopen.
  • Eventueel kun je de vlotteraftap schroefjes opendraaien, en de benzine uit de vlotterbak(ken) laten lopen.

Een uur goed onderhoud voorkomt vaak weken aan reparatie.

4. Uit de werkplaats

Onlangs kwam een klant met een klassieker die na de winter niet meer wilde starten. De benzine was verouderd, de vlotternaald vastgekoekt en de carburateur vol aanslag. Na een grondige reiniging, nieuwe pakkingen en afstelling liep de motor weer als nieuw, klaar voor een nieuw seizoen.

Section image

📍 Huizerweg 49, 1401 GH Bussum

🌐 Carbservice.nl