+
Een Jaguar E-Type V12 uit de jaren '60, ’70 is een van de meest indrukwekkende klassiekers die je kunt bezitten. Het hart van de aandrijving bestaat uit een set van maar liefst vier Zenith/Stromberg 175CD2 carburateurs, die samen verantwoordelijk zijn voor de juiste vermogensafgifte én de legendarische soepelheid van de twaalfcilinder.
Maar na tientallen jaren gebruik (of stilstand) kampen deze carburateurs vaak met slijtage, vuil en lekkages. Een grondige revisie is dan geen luxe, maar pure noodzaak.
Volledige demontage en inspectie
De revisie begint altijd met een v
olledige demontage van alle vier de carburateurs. Elke unit bestaat uit tientallen kleine onderdelen: van vlotternaald en -zitting tot membraan, gasklepas en sproeiers. Alleen door ze helemaal uit elkaar te halen, kunnen we alle kanalen reinigen, slijtage opsporen en de passing van onderdelen controleren.
👉 Foto 1&2: de carburateurs zoals ze binnenkwamen, vóór demontage


👉 Foto 3: onderdelen uitgestald op de werkbank, klaar voor reiniging

Vacuüm- en onderdrukleidingen
Een specifiek aandachtspunt bij de Stromberg 175CD2 is het netwerk van va
cuumleidingen en onderdrukkanalen. Deze worden vaak vergeten of zijn simpelweg verstopt door oude benzineafzetting. Wij hebben elk kanaal zorgvuldig gereinigd en doorgankelijk gemaakt. Dit is essentieel voor een stabiel stationair toerental en correcte werking van de bypass- en temperatuurcompensatoren.
👉 Foto 4: detail van het reinigen van een onderdrukpoort

Hoofdsproeierbuizen en gasnaalden
Een van de meest kritische stappen bij deze revisie was het ver
vangen van de hoofdsproeierbuizen. In de loop der jaren slijten deze buizen uit, waardoor nieuwe gasnaalden niet meer goed passen. Het resultaat: een veel te rijk mengsel, slechte verbranding en overmatig benzineverbruik.
Daarom persen wij altijd nieuwe sproeierbuizen in de carburateurbehuizing. Zo sluiten de nieuwe naalden perfect aan en kan de motor weer lopen zoals bedoeld.
👉 Foto 5: oude en nieuwe hoofdsproeierbuis naast elkaar

Na montage van nieuwe pakkingen, membranen, naalden en sproeiers worden de carburateurs synchroon afgesteld. Hierbij controleren we ook de vlotterhoogtes, de werking van de vacuümzuigers en de ontluchtingsleidingen naar de luchtkast.
👉 Foto 6: het eindresultaat – vier gereviseerde Strombergs klaar voor montage op de V12
Conclusie
Het reviseren van een set Stromberg 175CD2’s is geen eenvoudige klus: met vier carburateurs en honderden onderdelen is precisie het sleutelwoord. Maar het resultaat mag er zijn: een Jaguar V12 die weer zijdezacht loopt, beter oppakt en betrouwbaarder is dan ooit.
Kostenindicatie
Een volledige revisie van vier Zenith/Stromberg 175CD2 carburateurs, zoals toegepast op de Jaguar V12, is een ingrijpende klus. Alleen al de demontage, reiniging, vervanging van de hoofdsproeierbuizen en het zorgvuldig afstellen nemen meer dan 16-28 uur werk in beslag. Inclusief onderdelen, nieuwe pakkingen, membranen, gasnaalden en vlotternaalden loopt een revisie daarom al snel boven de €2.600– €3.600 uit.
Voor deze motoren adviseren wij altijd gebruik te maken van onze luxe revisiekit, die naast alle essentiële pakkingen en rubbers ook de kritieke slijtdelen bevat zoals sproeierbuizen en gasnaalden. Zo ben je verzekerd van een resultaat dat weer tientallen jaren meegaat.
Wil je jouw Stromberg- of Zenith-carburateurs laten reviseren? Neem gerust contact met ons op – wij zorgen dat jouw klassieker weer optimaal presteert.