De Open-Hart-Operatie van Motorfiets Carburateurs

Het splitten van carburateur bodies, wie doet dat nog?

In de wereld van motorfietsreparaties zijn er klussen die speciale aandacht en zorg vereisen. Een van deze delicate taken is het zogenaamde "splitten" van carburateurs, een proces dat wij bij Carburateur Service Nederland intern gekscherend de "open-hart-operatie" noemen. Dit proces kost al gauw 4 tot 7 uur om te voltooien, afhankelijk van de stilstand van de motor, omdat meer dan 70 onderdelen zorgvuldig uit elkaar worden gehaald en weer in elkaar moeten worden gezet.

Carburateur revisie, motorfiets carburateurs

Het splitten:
Wanneer de carburateur volledig uit elkaar ligt, wordt de ware omvang van het werk zichtbaar. Elk onderdeel geeft ons inzicht in de staat van de motorfiets. We reinigen, repareren of vervangen elk onderdeel dat nodig is, en zorgen ervoor dat alles weer perfect functioneert en op elkaar aansluit.

broken image

Verbindingspijpjes, T-stukken, Y-stukken, overflow pijpen:
Bij het splitten van carburateurs stuiten we vaak op versleten verbindingspijpen tussen de carburateurs, die door poreusheid of ouderdom kunnen afbreken. Deze pijpen, gemaakt van plastic of aluminium, zijn kwetsbaar en kunnen na verloop van tijd ernstige schade oplopen. Bovendien zijn de rubbers aan deze verbindingsstukken vaak vergaan, wat de situatie verder bemoeilijkt. Het vervangen en herstellen van deze onderdelen vereist precisie en ervaring, wat het splitten van carburateurs tot een tijdrovende en nauwkeurige klus maakt.

 

broken image

 

Vervuiling en oxidatieschade
Water, slechte benzine, oxidatie en langdurige stilstand vormen samen een giftige cocktail voor je carburateurs. Deze factoren kunnen ernstige schade veroorzaken aan cruciale onderdelen zoals gasnaalden, vlotterzittingen en vlotternaalden, maar ook aan vlotterbakken en messing onderdelen zoals overflow pijpjes. De foto hieronder laat duidelijk zien hoe deze schadelijke invloeden hun tol eisen, wat de noodzaak van grondige reiniging en reparatie benadrukt. Deze buitenste 2 gasnaalden zijn compleet de functie verloren, ze sluiten niet meer af. De oxidatie heeft zijn tol geist en de essentiele gasnaald vorm is verdwenen. Resultaat; deze motor gaat nooit goed lopen, er zal altijd benzine langs sijpelen.

broken image

Een van de meest uitdagende aspecten van het in elkaar zetten van gesplitte carburateur bodies is de complexiteit van de vele onderdelen die nauw met elkaar samenwerken. Elk onderdeel is mechanisch en heeft een specifieke functie die cruciaal is voor de algehele werking. Een goed voorbeeld hiervan is de gasklepafstelling, ook wel bekend als het synchroniseren van de carburateurs. Omdat tijdens het splitten alles los is geweest, kunnen de veren tussen de gaskleppen verschuiven, wat leidt tot verschillende afstellingen voor elke gasklep. Dit is natuurlijk onacceptabel voor een goed functionerende motor. Daarom stellen we alle gaskleppen opnieuw af op het nulpunt nadat de carburateurs weer in elkaar zijn gezet, zodat ze perfect synchroon werken en de motor soepel loopt.

broken image

Elke keer dat we een carburateur splitsen, realiseren we ons hoe belangrijk ons werk is om een motorfiets goed te laten presteren. Het geeft veel voldoening als we zien dat een motor weer soepel loopt door onze inspanningen. Bij Carburateur Service zorgen we ervoor dat elke "open-hart-operatie" met de grootste precisie en zorg wordt uitgevoerd.

Na het in elkaar zetten van de carburateurs stellen we ze nauwkeurig af volgens de specificaties in het handboek. We letten daarbij op eventuele verschillen per bouwjaar of bouwmaand, omdat deze details echt tellen. Het laatste wat je wilt, is dat je Suzuki, Yamaha, Honda of Kawasaki begint te sputteren wanneer je de 250 km/u aantikt.

 

Meer weten? Vul het contactformulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op